Ponownie zostałem poproszony o umieszczenie informacji na temat naukowego wydarzenia. Tym razem nie wezmę w nim udziału, ale powinno zainteresować kulturoznawców i innych "znawców":).
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w międzynarodowej konferencji
Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa – naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja.
12–14 października 2011
Pałac Krzysztofory
Rynek Główny 35
31-011 Kraków
Informujemy, że termin zgłaszania abstraktów przedłużony został do 27.05.2011 r. W związku z tym informacja o akceptacji referatu przesyłana będzie do Państwa 13.06.2011 r.
Charakterystyka wydarzenia:
W ciągu ostatnich 20 lat nastąpił nagły rozwój polskiego muzealnictwa. Zmiany dotyczyły zarówno sposobów zarządzania placówkami muzealnymi, jak i prac na polu wystawienniczo-edukacyjnym. Jeszcze dzisiaj pracownicy muzeów, naukowcy i badacze próbują odpowiedzieć na pytanie, czym jest lub czym powinno być muzeum w XXI wieku. Jakie są cele jego istnienia? Dokąd zmierza muzealnictwo polskie? Obraz muzeum jako statycznej instytucji kultury zmienia się. Dzisiaj muzea to najszybciej rozwijające się placówki, które kreują nowe trendy oraz nowe formy kultury i rozrywki.
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa również jest w okresie przemian i przebudowy. Jednym z celów strategicznych jest reorganizacja Oddziału Teatralnego i jego zmiana w Nowe Muzeum Teatralne. Stąd pomysł przygotowania i zrealizowania konferencji naukowej. Tytuł konferencji – Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa – naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja – ma sprowokować dyskusję ma temat: w jaki sposób muzea teatralne mogą najlepiej realizować swoje cele w świetle specyfiki posiadanych przez nich kolekcji i swoistej tematyki, którą się zajmują. Zadaniem konferencji jest także omówienie koncepcji muzeów teatralnych, wystaw teatralnych i artystycznych. Do dyskusji zaprosimy naukowców, muzealników i artystów. Różnorodny dobór gości, prezentujących niejednolite poglądy, pomoże nam uzyskać opinie na temat muzealnictwa, pozwoli zobaczyć istotę muzeum z różnych perspektyw. Chcemy zwrócić uwagę na problemy i racje przedstawiane przez kuratorów, ale także artystów odpowiedzialnych za aranżację plastyczną wydarzenia muzealnego, naukowców, badaczy zajmujących się szeroko pojętą historią teatru i edukacją, również widzów i uczestników zajęć muzealnych. Warto spróbować rozstrzygnąć dylemat dotyczący roli muzeum teatralnego: czy powinno ono być tradycyjnie pojętą placówką muzealną czy może powinno działać, korzystając z różnorodnych kreacji teatralnych?
Pierwszą część konferencji chcemy oddać historykom teatru oraz samym artystom dramatycznym, reżyserom, inscenizatorom, scenografom. Warto jest także usłyszeć głos naukowców, którzy opowiedzą nam, co w ich przekonaniu jest najbardziej cenne w zbiorach teatralnych, czy są one tylko dodatkiem do przygotowywanych przez nich publikacji, czego oczekują oni od pracowników muzeów teatralnych, komu ma służyć teatralna wystawa i jaka według nich powinna być. Czy ekspozycja teatralna to wydarzenie czysto artystyczne, czy też naukowa i dydaktyczna pomoc? Czy artyści na co dzień tworzący widowiska teatralne uważają, że forma przechowywania pamiątek i dokumentów proponowana przez muzea jest istotna dla ich pracy? Czy muzeum teatralne może odtworzyć pamięć o minionych spektaklach, a nawet je zrekonstruować? Jaka dzisiaj powinna być rola muzeów teatralnych, których tak niewiele istnieje w naszym kraju?
Poprzez dyskusję chcemy też zwrócić uwagę aktorów na potrzebę istnienia muzeów teatralnych. Muzea artystyczne zachowują przecież dziedzictwo naszej kultury, dziedzictwo sztuki scenicznej. Wyręczają w tym obowiązku teatry, które w swojej codziennej pracy są zobowiązane do przygotowywania bieżących wydarzeń artystycznych i mają zupełnie inne zadania do wypełnienia.
Drugi temat tego sympozjum będzie dotyczył nowych form muzealnictwa teatralnego. Obszarem, któremu chcemy się przyjrzeć, jest wpływ nowych zjawisk i formy wystawienniczych na strukturę i sposób konstruowania ekspozycji poświęconej ulotnej sztuce teatru. Dopełnieniem tego tematu będzie prezentacja innych muzeów i archiwów teatralnych istniejących w Europie, także prowadzonych przez nie szeroko pojętych laboratoriów edukacyjnych oraz zapoznanie się ze sposobami pozyskiwania i udostępniania zbiorów. Zjazd ma być okazją do wymiany doświadczeń i skonfrontowania nowych idei. Trzecia część konferencji będzie dotyczyć specyfiki edukacji teatralnej w muzeum.
Kontakt:
Oddział Teatralny „Dom pod Krzyżem”
ul. Szpitalna 21, Kraków
31-024 Kraków
tel. +48 12 422 68 64 wew. 15
konferencja@mhk.pl
www.mhk.pl
Organizator:
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Zespół projektowy w składzie:
dr Agnieszka Kowalska – kierownik projektu, kierownik naukowy konferencji
Michał Grabowski – współpraca międzynarodowa
Kamil Jurewicz – redakcja
Zuzanna Miśtal – organizacja
Marta Śmietana – promocja
Grzegorz Łojowski – organizacja
Witold Turdza – współpraca merytoryczna
Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa – naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja.
12–14 października 2011
Pałac Krzysztofory
Rynek Główny 35
31-011 Kraków
Informujemy, że termin zgłaszania abstraktów przedłużony został do 27.05.2011 r. W związku z tym informacja o akceptacji referatu przesyłana będzie do Państwa 13.06.2011 r.
Charakterystyka wydarzenia:
W ciągu ostatnich 20 lat nastąpił nagły rozwój polskiego muzealnictwa. Zmiany dotyczyły zarówno sposobów zarządzania placówkami muzealnymi, jak i prac na polu wystawienniczo-edukacyjnym. Jeszcze dzisiaj pracownicy muzeów, naukowcy i badacze próbują odpowiedzieć na pytanie, czym jest lub czym powinno być muzeum w XXI wieku. Jakie są cele jego istnienia? Dokąd zmierza muzealnictwo polskie? Obraz muzeum jako statycznej instytucji kultury zmienia się. Dzisiaj muzea to najszybciej rozwijające się placówki, które kreują nowe trendy oraz nowe formy kultury i rozrywki.
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa również jest w okresie przemian i przebudowy. Jednym z celów strategicznych jest reorganizacja Oddziału Teatralnego i jego zmiana w Nowe Muzeum Teatralne. Stąd pomysł przygotowania i zrealizowania konferencji naukowej. Tytuł konferencji – Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa – naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja – ma sprowokować dyskusję ma temat: w jaki sposób muzea teatralne mogą najlepiej realizować swoje cele w świetle specyfiki posiadanych przez nich kolekcji i swoistej tematyki, którą się zajmują. Zadaniem konferencji jest także omówienie koncepcji muzeów teatralnych, wystaw teatralnych i artystycznych. Do dyskusji zaprosimy naukowców, muzealników i artystów. Różnorodny dobór gości, prezentujących niejednolite poglądy, pomoże nam uzyskać opinie na temat muzealnictwa, pozwoli zobaczyć istotę muzeum z różnych perspektyw. Chcemy zwrócić uwagę na problemy i racje przedstawiane przez kuratorów, ale także artystów odpowiedzialnych za aranżację plastyczną wydarzenia muzealnego, naukowców, badaczy zajmujących się szeroko pojętą historią teatru i edukacją, również widzów i uczestników zajęć muzealnych. Warto spróbować rozstrzygnąć dylemat dotyczący roli muzeum teatralnego: czy powinno ono być tradycyjnie pojętą placówką muzealną czy może powinno działać, korzystając z różnorodnych kreacji teatralnych?
Pierwszą część konferencji chcemy oddać historykom teatru oraz samym artystom dramatycznym, reżyserom, inscenizatorom, scenografom. Warto jest także usłyszeć głos naukowców, którzy opowiedzą nam, co w ich przekonaniu jest najbardziej cenne w zbiorach teatralnych, czy są one tylko dodatkiem do przygotowywanych przez nich publikacji, czego oczekują oni od pracowników muzeów teatralnych, komu ma służyć teatralna wystawa i jaka według nich powinna być. Czy ekspozycja teatralna to wydarzenie czysto artystyczne, czy też naukowa i dydaktyczna pomoc? Czy artyści na co dzień tworzący widowiska teatralne uważają, że forma przechowywania pamiątek i dokumentów proponowana przez muzea jest istotna dla ich pracy? Czy muzeum teatralne może odtworzyć pamięć o minionych spektaklach, a nawet je zrekonstruować? Jaka dzisiaj powinna być rola muzeów teatralnych, których tak niewiele istnieje w naszym kraju?
Poprzez dyskusję chcemy też zwrócić uwagę aktorów na potrzebę istnienia muzeów teatralnych. Muzea artystyczne zachowują przecież dziedzictwo naszej kultury, dziedzictwo sztuki scenicznej. Wyręczają w tym obowiązku teatry, które w swojej codziennej pracy są zobowiązane do przygotowywania bieżących wydarzeń artystycznych i mają zupełnie inne zadania do wypełnienia.
Drugi temat tego sympozjum będzie dotyczył nowych form muzealnictwa teatralnego. Obszarem, któremu chcemy się przyjrzeć, jest wpływ nowych zjawisk i formy wystawienniczych na strukturę i sposób konstruowania ekspozycji poświęconej ulotnej sztuce teatru. Dopełnieniem tego tematu będzie prezentacja innych muzeów i archiwów teatralnych istniejących w Europie, także prowadzonych przez nie szeroko pojętych laboratoriów edukacyjnych oraz zapoznanie się ze sposobami pozyskiwania i udostępniania zbiorów. Zjazd ma być okazją do wymiany doświadczeń i skonfrontowania nowych idei. Trzecia część konferencji będzie dotyczyć specyfiki edukacji teatralnej w muzeum.
Kontakt:
Oddział Teatralny „Dom pod Krzyżem”
ul. Szpitalna 21, Kraków
31-024 Kraków
tel. +48 12 422 68 64 wew. 15
konferencja@mhk.pl
www.mhk.pl
Organizator:
Muzeum Historyczne Miasta Krakowa
Zespół projektowy w składzie:
dr Agnieszka Kowalska – kierownik projektu, kierownik naukowy konferencji
Michał Grabowski – współpraca międzynarodowa
Kamil Jurewicz – redakcja
Zuzanna Miśtal – organizacja
Marta Śmietana – promocja
Grzegorz Łojowski – organizacja
Witold Turdza – współpraca merytoryczna
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz